Ukážte mi, ako hodnotíte, a ja vám poviem, aká ste škola

PONUKA WORKSHOPOV, PREDNÁŠOK A DISKUSIÍ

RNDr. Vladimír Burjan

riaditeľ N. o. DOBRÁ ŠKOLA

Hodnotenie je jednou z najdôležitejších súčastí práce učiteľa. Ak ho robí správne, môže mu výrazne pomáhať zlepšovať výsledky. Ak postupuje nesprávne, môže tým sabotovať celé svoje pedagogické úsilie.

O to prekvapujúcejšie je, že v otázkach hodnotenia panuje na školách mnoho nejasností a uplatňuje sa mnoho chybných, kontraproduktívnych postupov.

V prednáške sa pokúsim ukázať, ako by sme sa mali na hodnotenie pozerať a ako by sme k nemu mali pristupovať, aby nebolo zdrojom strachu, stresu a demotivácie, ale naopak efektívnou podporou procesu učenia sa žiakov.

Čo učiť? A ako sa rozhodovať, čo učiť?

Proces tvorby kurikula u nás prebieha na niekoľkých úrovniach: na systémovej úrovni sa tvoria štátne vzdelávacie programy, ktoré si následne školy modifikujú do svojich školských vzdelávacích programov. A hoci sa o tom príliš nehovorí, k dotváraniu učiva dochádza aj na úrovni jednotlivých učiteľov. V prednáške sa pozrieme na všetky tri spomenuté úrovne tvorby kurikula a zamyslíme sa nad problémami, s ktorým sa dnes musia všetci autori vzdelávacieho obsahu vyrovnávať.

RNDr. V. Burjan vyštudoval MFF UK, učil matematiku na gymnáziu. 25 rokov stál v čele firmy EXAM testing, 11 rokov bol šéfredaktorom časopisu DOBRÁ ŠKOLA, bol externým poradcom ministra školstva, v súčasnosti je riaditeľom N. o. DOBRÁ ŠKOLA. Pôsobí tiež ako konzultant pre viaceré organizácie, vrátane Magistrátu hl. mesta SR Bratislavy, Komenského inštitútu či súkromných škôl BESST v Trnave. Je odborným garantom a hlavným lektorom Bratislavského učiteľského klubu. Je spoluautorom dokumentu Učiace sa Slovensko a autorom či spoluautorom 11 kníh z oblasti pedagogiky. 


Rola učiteľa v kontexte Hejného metódy

RNDr. Dagmar Môťovská, PhD.

odborná garantka Hejného metódy


RNDr. Dagmar Môťovská, PhD. je dlhoročná učiteľka matematiky a informatiky, ktorá učí deti od materskej školy až po študentov na vysokých školách. Je tiež školiteľka pedagogických zručností a lektorka kurzov na rozvoj tímovej spolupráce, komunikácie, vedenia ľudí či motivácie. No a aby toho nebolo málo je to prvá Slovenka, ktorá získala certifikát odbornej garantky pre vyučovanie Hejného metódy.

Často počúvame, že Hejného metóda je vyučovanie matematiky, kde učiteľ nemusí nič robiť.

Je to skutočne tak? Je ideálny učiteľ taký, ktorý v triede vôbec nie je? A ak nie, čo teda v triede robí, keď nevysvetľuje učivo? Ako pomáha žiakom? Čo hovorí rodičom? Budú žiaci takto všetko vedieť?

Na základe vlastných zážitkov sa bližšie pozrieme na rolu učiteľa v triede a pokúsime sa zodpovedať na otázky podobné týmto, aj na tie, ktoré prinesiete.


Duševné zdravie a Otvorený dialóg v praxi školských podporných tímov

PhDr. Oľga Okálová, PhD.

odborná garantka vzdelávania

Workshop prináša do škôl fínsky model Otvoreného dialógu v rámci včasnej inkluzívnej podpory.

Služba je primárne určená žiakom a učiteľom a ich blízkym v rámci rozvoja duševného zdravia, prevencie kríz a akútnych psychických stavov. 

Práca multidisciplinárneho tímu je založená na princípoch otvoreného dialógu: 

  • včasná a flexibilná (na mieru prispôsobená) podpora človeka prechádzajúceho psychickou krízou a jeho prirodzenej vzťahovej siete vo zvládaní ťaživej a často nezrozumiteľnej situácie, 

  • snaha vytvoriť bezpečný priestor pre komunikáciu, vzťahy a vzdelávanie.


PhDr. Oľga Okálová, PhD., je vyštudovaná sociálna pracovníčka a špeciálna pedagogička. Vo svojej práci sa zameriava na sieťovanie, komunitné plánovanie a 
multidisciplinaritu. Spolu so školskými komunitami sa venuje predovšetkým bezpečiu a dialógu v školách, tiež inklúzii, ktorá vychádza z postmoderny. Dlhodobo pôsobím ako vysokoškolská učiteľka, lektorkafacilitátorka a teraz tiež ako ambasádorka multidisciplinárneho prístupu v ŽSK. Vo vlastnej praxi najviac používa kolaboratívne, dialogické prístupy ako "Open dialogue", „Solution Focused Approach“. Je garantkou inovačných programov "Multidisciplinárny prístup v diagnostike porúch fetálneho alkoholového spektra", "Multidisciplinárny prístup v identifikácii inkluzívnych potrieb detí a žiakov so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami" a špecializačného programu "Rozvoj kľúčových kompetencií koordinátora školského podporného tímu" ktoré sú určené pre školské podporné tímy a odborných zamestnancov


Na charaktere záleží

Mgr. Petra Tibenská

koordinátorka a učiteľka anglického jazyka a etickej výchovy v SZŠ BESST

Charakterové vzdelávanie prispieva k výchove všestranne rozvinutých osobností. Na stretnutí budeme diskutovať o dôležitosti role učiteľa pri formovaní hodnôt a postojov žiakov. Predstavíme si jednoduché spôsoby ako začleniť prvky charakterového vzdelávania do každého predmetu a ako zapojiť do procesu celú školskú komunitu.  

Na workshope sa budeme venovať možnostiam profesijného rozvoja odborných zamestnancov v závislosti od ich individuálnych potrieb.

Vysvetlíme si aké miesto medzi nimi má supervízia, aké sú jej funkcie, kedy je vhodná a v akých formách sa poskytuje.

V zážitkovej časti sa budeme venovať ukážke skupinovej supervízie a ďalším možnostiam podpory.

Koordinátorka a učiteľka anglického jazyka a etickej výchovy v SZŠ BESST, absolventka Komenského inštitútu, zaoberá sa rozvojom hodnôt a postojov žiakov



Vytvorte si triedu budúcnosti v troch krokoch

Životológia pre žiakov a učiteľov

Súčasná doba má zásadný vplyv na zmenu vzdelávacieho procesu na školách.  Práca so súčasnými generáciami detí Z a Alfa si vyžaduje úplne odlišný prístup učiteľov ale aj rodičov. Životológia je inovatívny, medzinárodne ocenený vzdelávací program vytvorený na Slovensku. Poznajú ho vo Fínsku, Belgicku, Taliansku, Poľsku, Estónsku, Slovinsku atď. Je to moderná výuka sociálno-emocionálnej gramotnosti detí a mládeže, ktorá ich vedie k tomu, aby sa dokázali zaradiť do dospelosti, na pracovný trh 21. storočia a aby dokázali zvládať svoje emócie a žiť vďaka nej stabilný a úspešný život. Na workshope zažijete Životológiu . 

Mgr. Eva Polláková

riaditeľka SZŠ BESST

Na workshope sa dozviete, čo je koncept triedy budúcnosti (Future Classroom Lab) a ako sa dá jednoducho aplikovať pri vyučovaní. Vyskúšate si metódy aktívneho učenia sa a naplánujete zmeny v svojej triede alebo škole, ktoré povedú k vytvoreniu vlastnej triedy budúcnosti.

Riaditeľka Súkromnej základnej školy BESST v Trnave, učiteľka matematiky a chémie a ambasádorka Future Classroom Lab pre Slovensko.

Spolupracuje s organizáciou European Schoolnet v Bruseli, vedie školenia a webináre na tému inovácií a nových trendov vo výchovno-vzdelávacom procese so zameraním na využívanie technológií vo vyučovaní, prácou s flexibilnými učebnými priestormi a aktívne učenie sa detí.


Supervízia odborných zamestnancov na základných školách

Henrieta Holúbeková – autorka knihy Postpandemická pedagogika - nové pravidlá vzdelávania

Andragogička, expertka na metodiku a tvorbu inovatívnych vzdelávacích programov, autorka vzdelávacieho programu Životológia. Neformálnymi vzdelávacími metódami vedie kurzy pre deti, mládež a dospelých na medzinárodnej úrovni, špecializuje sa na prácu s generáciami Z a Alfa. Učí, ako učiť ľahko, hravo odborne, inak.


Bádateľské aktivity na prírodovedných predmetoch 

Mgr. Iveta Juricová, PhD.,

učiteľka 1. stupňa ZŠ a mentorka RCPU

Na workshope sa dozviete, aký význam majú bádateľské aktivity na rozvoj vedeckého myslenia žiakov. Prostredníctvom praktických aktivít tak žiaci dokážu lepšie porozumieť prírodným javom a procesom každodenného života. Na konkrétnom príklade si ukážeme, ako pracovať so žiakmi v skupinách a viesť ich k spolupráci, akú rolu v procese zohráva učiteľ a čoho sa možno vyvarovať. 

Orientuje sa najmä na oblasť prírodovedného vzdelávania s využitím induktívnych vzdelávacích postupov. Spolupracuje na tvorbe nového kurikula v časti Človek a príroda. V súčasnosti pôsobí tiež ako lektorka a mentorka. 



PhDr. Zuzana Polťáková, PhD., ukončila v roku 2004 štúdium psychológie na UCM v Trnave. V súčasnosti už niekoľko rokov pôsobí ako školská psychologička v SZŠ BESST v Trnave. Služby v oblasti poradenstva (individuálne poradenstvo v oblasti výchovy, Terapia hrou, Filiálna terapia, Rodinná terapia a iné) poskytuje i v súkromnej praxi - Abeona poradenstvo v Trnave. V novembri 2022 ukončila supervízny výcvik pod vedením tímu Coachingplus, od septembra 2022 je frekventantkou dlhodobého výcviku v geštalt psychoterapii v Prahe.

Svoje vedomosti a zručnosti si pravidelne prehlbuje a rozširuje na rôznych vzdelávacích seminároch a terapeutických výcvikoch (napr. Rodinná terapia so zameraním na vzťahovú väzbu, Možnosti využitia hry v terapeutickej práci s dieťaťom, Sandplaying terapia, Rodinná doska, Poruchy príjmu potravy u detí, Intenzívny kurz práce s terapeutickými kartami, Krízová intervencia, Problémové správanie detí v školskom prostredí, WOWW a ďalšie).

Využitie Živej knižnice na podporu vnímavosti voči znevýhodneným skupinám

Zažijete, ako prebieha Živá knižnica a ako sa s ňou dá ďalej pracovať. Zoznámite sa so Živou knihou - Marcelom, ktorý sa s Vami podelí o vlastný príbeh. Dozviete sa tak z prvej ruky o detstve v chudobnom prostredí, o rómstve, o šikane, ale aj o ľuďoch a priležitostiach, ktoré mu pomohli prekonať rôzne prekážky. 

Vďaka sprievodným aktivitám porozumiete, ako môžete u svojich žiakov podporiť kritické myslenie a vnímavosť k ľuďom so znevýhodnením. 

Inovatívne storytellingové nástroje na podporu inklúzie

Nezisková organizácia EDUMA podporuje inklúziu a vnímavosť voči ľuďom so znevýhodnením prostredníctvom storytellingu.

Príbehy ľudí, ktorí čelia rôznym prekážkam, pomáhajú učiteľom pracovať s predsudkami a stereotypmi a odstrániť obavy z nepoznaného (my a oni). 

EDUMA predstaví vzdelávania a inovatívne storytellingové nástroje - portál Online živá knižnica, virtuálna realita EDUMY a ďalšie. 

Lego vo vyučovacom procese na 1. stupni ZŠ

Silvia Oleníková, lektorka pre storytelling a 4vé akadémiu vnímavosti


Ondrej Mlynár, riaditeľ neziskovej organizácie EDUMA


PhDr. Zuzana Polťáková, PhD.,

certifikovaná supervízorka, školská psychologička


Praktická ukážka využitia jednoduchých aktivít so šiestimi lego tehličkami (Six Bricks Activities) vo vyučovaní. Ukážka je zameraná na využitie materiálovo prístupných aktivít, ktoré možu byť využité ako tvorivé aktivity na viacerých predmetoch ako aj pri aktivitách zameraných na vytváranie kolektívu podporujúce spoluprácu a rozvíjanie sociálnych a komunikačných zručností.

Súčasťou workshopu je aj krátke predstavenie ďalších stavebníc Lego Education a tiež vzdelávacieho programu First Lego League a skúsenosti s ich využitím na 1. stupni ZŠ.

Mgr. Ľuboš Gregor, učiteľ 1. stupňa a Lego Engineering na SZŠ BESST

Mgr. Ľuboš Gregor sa využívaniu lega vo vyučovaní a vzdelávaní venuje od roku 2018. Lego používa ako versatilnú pomôcku v oblasti STEAM vzdelávania u predškolákov a na prvom stupni ZŠ pri rozvíjaní mäkkých zručnosti ako aj základov v oblasti technického myslenia, programovania, robotiky a dizajnu.


Ako skrotiť aplikácie

Praktický workshop, v ktorom si ukážeme ako sa nestratiť v prostredí Kahoot!. 

Náplňou workshopu bude predstavenie aplikácie a možností jej rozmanitého využitia počas vyučovacích hodín. 

Kahoot! je nástroj, prostredníctvom ktorého učiteľ dokáže jednoducho motivovať žiakov, dá sa využiť na tímovú spoluprácu a aj na sledovanie pokroku v učení sa vašich žiakov.

Na workshope budeme používať Kahoot! na vytváranie vzdelávacích hier a predstavíme si aj ďalšie zaujímavé aplikácie jednoducho využiteľné v ktorejkoľvek časti vyučovacieho procesu.

Mgr. Lukáš Piňák, učiteľ SŠ a mentor RCPU pre okres Trnava

Pracuje ako učiteľ matematiky, dejepisu a občianskej náuky na gymnáziu. Jedenásť rokov učiteľskej praxe ho naučilo, že každá hodina môže byť trochu iná a vďaka tomu dobrá. Preto sa zaujíma o digitálne nástroje, ktoré mu pomáhajú byť so svojou prácou a hodinou spokojný. Už pred prvým dištančným vyučovaním testoval ako sa čo najviac priblížiť  k svetu svojich žiakov. Jeho skúsenosti a spätná väzba od žiakov ho motivujú hľadať nové aplikácie a ich využitie na vyučovacích hodinách.